Šta je to krosfit (crossfit)

Čovek teži ka savršenstvu na svim poljima, i vidovi sporta nisu izuzetak. U današnje vreme je veoma popularna nova disciplina koja se zove «CrossFit». Taj sistem treninga izazvao je veliku polemiku izmedju eksperata fitnesa, lekara, trenera, profesora, sportista. Pogledajmo detaljnije, šta je to crossfit, koje su prednosti te discipline, ko bi mogao a ko ne bi mogao da trenira crossfit.

Pod rečju «crossfit» u današnje vreme se podrazumeva sportsko kretanje, zasnovano na filozofiji mnogostranog fizičkog razvoja. Istovremeno, to je naziv fitnes kompanije, koju su osnovali 2000. godine sportisti Greg Glasman i Loren Dženaj. crossfit vežbe se dele na čisto fiskulturne, predviđene za ljude bez profesionalne sportske pripreme, i složenije koje upražnjavaju pripremljeni atletičari  za ciljeve takmičenja.

Osnivačem ove sportske discipline smatra se Greg Glasman, bivši profesonalni gimnastičar. Prva sala za bavljenje crossfitom otvorena je u Kaliforniji 2001. godine. Za 15 godina postojanja novog pravca po celom svetu otvoreno je oko 4000sala u kojimase razvija nova disciplina. U nekim državama (npr. u Kanadi) crossfit je uključen u program vežbi za specijalne vojne jedinice i vatrogasne službe. Postoji takođe i pravac CrossFit Kids, specijalno namenjen deci.

Eksperti definišu crossfit kao sistem pripreme, koja razvija sve osobine atletičara- izdržljivost, jačinu,brzinu, gibkost, koordinaciju. Pritom , sredstva dostizanja datih osobina mogu biti različita. Treninzi uključuju obično brze vežbe različite vrste.

Opšta informacija

crossfit – treninzi odlikuju se visokoj intenzivnošću, stalnom smenom vežbi i sadrže sledeće elemente:

  • težu i lakšu atletiku
  • bodibilding
  • pauerlifting
  • klasična gimnastika
  • dizanje tegova

Cilj treninga: poboljšati fizičke sposobnosti, poboljšati rad srca, krvnih sudova, sistem disanja, naučiti organizam da se  brzo navikava na smene opterećenja.

Tipičan crossfit može kombinovati takve vrste sportskih aktivnosti kao što su: trke, treninzi, imitacija veslanja (na specijalnim simulatorima), penjanje uz kanap, rad sa bučicama, tegovima, gimnastičke vežbe, kolutovi.

 

Ne postoje ograničenja za trenere i sportiste, sa čim se  neki specijalisti ne slažu. Neki od njih dele mišljenje da je krosfit štetan za srce i  podležan je povredama. Ljudima bez priprema za bavljenje ovom disciplinom se ne preporučuje.

U današnje vreme crossfit se praktikuje kao takmičarska disciplina. Broj zaineresovanih za ovu disciplinu raste, lokalna takmičenja u crossfitu a  takodje i onlajn vežbe sprovede se praktično u celom svetu. Za crossfit u Rusiji ima veliki broj zainteresovanih: sale u kojima se sprovede programi intenzivnog fizičkog treninga, otvorene su u svim velikim gradovima, državama.

Osnovni principi  i pravila crossfit treninga

Pravi ljubitelji krosfita mogu trenirati do 12 puta nedeljno. Jutarnji treninzi uglavnom uključuju jače vežbe, uveče se praktikuju različite funkcionalne vežbe – trčanje, plivanje, vožnja bicikle.

Sistem crossfita dostupan je u  mnogim varijantima, ali klasična metoda sprovodi se  samo priznatim salama. Kompanija ispituje instruktore i daje licencu sportskim salama, koje žele da postanu deo svetske crossfit organizacije. Filijale mogu razviti svoje sopstvene metode treninga i postaviti cenovnik.

Treninzi se sastoje od ukupnih vežbi od 10-15minuta, visokog intenziteta. Fitnes sale u kojima se vežba crossfit praktikuju «dnevni trening», koji obuhvata konkretno (svakog dana različitu) oblast fizičke kondicije ili ciljnu grupu mišića. Da bi se povećala motivacija učesnika, primenjuju se elementi takmičenja, kao što je bodovanje ili dostignućena različitim nivoima.

Osnovna pravila treninga:

  •     maksimum intenziteta na svakom treningu;
  •     što češće trenirate, to bolje po vas;
  •     minimum odmora između vežbi (najbolje bez odmora);
  •     promena opterećenja na svakom treningu.

Istinski ljubitalji ovog fitnes vežbanja, osim u sali praktikuju i vežbanje kod kuće, radeći sklekove, zgibove, skakanje, vežbe izdržljivosti, trčanje. crossfit je velika mreža zajednice: svakodnevno na internetu sportisti i treneri šire nove programe obuke, članke i snimke o spravam za vežbanje, materijale o ishrani, kako bi se postigli najbolji rezultati.

Koristi krosfita

Koristi crossfita sastoje se pre svega, u sveobuhvatnom fizičkom razvoju. Jasno je da je program samo za savršeno zdrave ljude sa određenim nivoima fizičke kondicije. U svakom slučaju obavezna je konsultacija sa lekarom ili stručnjakom za crossfit.

Pogledajmo osnovne pozitivne strane tog popularnog sportskog pravca:

    1.      Razvoj volje: ostaviti trenig na pola puta, ne završivši ga do kraja — to je protiv pravila crossfita. Pokrenuti ciklus vežbi neophodno je da se završi, a poželjno je da se obori jučerašnji rekord. Sposobnost da pevaziđete svoje mogućnosti, da postignete nemoguće, obavezna je osobina koju treba da poseduje svaki sportista.
    2.      Transformacija tela. Treninzi visokog intenziteta pomažu Vam da lako izgubite težinu. Tokom treninga sagoreva se oko 1000 kalorija. Ako se pri tom i pravilno hranite, rezultati će se pre videti.
    3.      Maksimalni efekat za kratko vreme.
    4.      Mogućnost vežbanja kako u grupi tako i individualno.
  1.       Razvoj izdržljivosti i snage. Ljudi koji treniraju crossfit imaju čvrste mišiće, jasnu sliku vena i mišićnu snagu.
  2.   Starosno ograničenje ne postoji. crossfitom se mogu baviti ljudi preko 50 godina, najvažnije je da nije štetno po zdravlje. Sportistima tog uzrasta dozvoljeno je učešće na takmičenjima.

U današnje vreme crossfit ima mnoge poštovaoce i fanove. Međunarodne igre održane su 2007. godine- broj takmičara i sponzora se povećava svake godine. 2012. godine održano je takmičenje crossfita u Rusiji. Takmičenje je održano u Moskvi, učestvovalo je 30muškaraca i 30  žena. Od tada se takmičenje u Rusiji održava svake godine.

Moguće posledice

Protivnici novog pravca smatraju da ne bi trebalo da se svi angažuju na tako rigorozan i intenzivan način. Glavna mana crossfita – su ekstremni napori koji polaznici dobijaju još na prvom treningu.

U ovom slučaju vodič za početnike kao takav ne postoji. Neki stručnjaci smatraju da je intenzitet treninga opasan ne samo za početnike već i za iskusne sportiste. Ekstremni treninzi uvek povećavaju opasnost i rizik od kardiovaskularnih komplikacija. Pošto tokom vežbanja sportisti nisu orijentisani na tehniku, već na brzinu i težinu, verovatnoća od nanošenja povreda se povećava.

Ne odobravaju svi profesori sporta crossfit. Na primer čuveni sportista Sergej Bordjuk o crossfitu govori krajnje negativno, smatra da intenzivni trening ima štetan uticaj na miokard (srčano mišićno tkivo) i opterećuje ga.

Na pitanje « da li je crossfit štetan?» svaki sportista odgovara na svoj način. Očigledno je da ova disciplina više odgovara sportistima koji imaju iskustva u bodibildingu ili drugim jakim disciplinama.

Primer vežbi koje se rade na crossfit treninzima

Trenirati bez napora je nemoguće. Potrebni su u krajnjem slučaju par tegova i šipka za zgibove. Poželjno je imati malu vreću sa peskom (tegove za ruke) kao bi radili vežbe za težinu.

Primeri  jednostavnih i efikasnih vežbi:

  1.    Maksimalno brzo trčanje na traci. U jednoj seriji rade se 15 ponavljanja.
  2. Intenzivni čučnjevi. Rade se kao i obični čučnjevi, ali u trrenutku kada trebate da ustanete, morate da skočite što je više moguće. Rade se 15 ponavljanja.
  3.    Podizanje nogu u sedećem položaju. Sedite na pod i brzo savijte noge ka stomaku.
  4.    «Sklekovi». Sedite, podignite noge ka grudima i oslonite se rukama na pod. Izbacite noge nazad, a onda se vratite u prvobitni položaj i skočite visoko.
  5.    Intenzivni sklekovi. Obični sklekovi, pri kojima se gornjim delovima dlana dižemo sa poda.

Postoje na stotinu, možda i hiljade intenzivniih programa: svaki polaznik bira sam program vežbi, na osnovu svojih ličnih mogućnosti. Savet – ne forsirajte se na prvom treningu, tako što ćete ispuniti maksimalan  broj ponavljanaj i krugova, dozvolite organizmu da se prilagodi ekstremnim uslovima.